Relacja ze spotkania .kuek Alumni UEK w Warszawie 28.02.2020 - Oko w oko z Urzędem Skarbowym - Daniel Skoczyński

Mar 23, 2020

Z zamiłowania geograf i kolekcjoner pocztówek, zawodowo naczelnik urzędu skarbowego. Daniel Skoczyński podzielił się z nami cennymi wskazówkami – jak żyć z urzędem skarbowym i nie zwariować.

Od 2005 r. Daniel Skoczyński pracuje w strukturach administracji podatkowej, m.in. pracował w Urzędzie Skarbowym Warszawa Targówek, w Izbie Skarbowej w Warszawie, w Ministerstwie Finansów, w Urzędzie Skarbowym Kraków Śródmieście, Urzędzie Skarbowym Warszawa Bemowo, obecnie jest naczelnikiem urzędu skarbowego na warszawskiej Woli.

Ogólnie całe spotkanie było bardzo interaktywne. Wśród uczestników spotkania było wielu przedsiębiorców, którzy już w trakcie prelekcji zadawali Danielowi pytania. Wykorzystali okazję do uzyskania informacji u źródła, a w końcu nieczęsto ma się możliwość porozmawiać bezpośrednio z naczelnikiem urzędu skarbowego. Daniel odpowiadał na pytania podając liczne przykłady z praktyki. To bardzo cenna wiedza przydatna do prowadzenia biznesu, za którą jesteśmy bardzo wdzięczni.

Na początku jednak Daniel obalił kilka mitów funkcjonujących wokół urzędów skarbowych. Jednym z nich jest przekonanie, że urzędy skarbowe kontrolują przedsiębiorców na chybił trafił i złośliwie wytykają Bogu ducha winnym firmom drobne błędy. Tak nie jest, odkąd w analizie pomagają urzędnikom systemy IT. Dzięki nim można wychwycić sygnały, które z dużym prawdopodobieństwem wskazują na nieprawidłowości. Przy takim podejściu urząd zamiast trafiać w ciemno, kontroluje tych przedsiębiorców, u których prawdopodobieństwo wykrycia nieprawidłowości jest największe. System zwróci uwagę np. na nietypowe transakcje na kontach danego przedsiębiorcy.

Oczywiście czasami zdarzają się pomyłki. Przy 60 tys. ludzi pracujących w urzędach skarbowych, błąd może być efektem skali, ale tutaj Daniel bronił pracowników „skarbówki” mówiąc, że są to ludzie, którzy w swoim życiu zawodowym mieli do czynienia z różnymi przypadkami stwierdzonych nadużyć i nieprawidłowości, a czasami też z jawnymi oszustami i kombinatorami. Stąd też podejrzliwość w niektórych przypadkach.

Innym mitem odchodzącym powoli do przeszłości jest to, że każdy naczelnik urzędu skarbowego może mieć własną interpretację tej samej rzeczywistości, odmienną od innych urzędów skarbowych. Już od kilku lat Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS), urzędu centralnego mieszczącego się w Bielsku Białej, wydaje wszystkim podatnikom obowiązujące interpretacje. Urząd ten posiada centralną bazę interpretacji, uwzględnia wcześniej wydane decyzje, dzięki czemu interpretacje powoli stają się coraz bardziej spójne.

Co więcej, nawet w przypadku, gdy nie ma interpretacji wydanej przez Dyrektora KIS, a przedsiębiorca jest zdany na decyzję urzędnika, nie znaczy to, że decyzja niekorzystna (nieprawidłowa) będzie w dalszych organach podtrzymywana. O ile może się zdarzyć, że z urzędu skarbowego podatnik otrzyma taką decyzję, to w przypadku odwołania się od niej, organ drugiej instancji, który ma nałożony przez Ministerstwo Finansów stosowny miernik (maksymalny limit uchylonych przez sąd decyzji na poziomie nie przekraczającym 15%), nie będzie jej „złośliwie” podtrzymywał. Urzędnicy muszą upewniać się, że ich decyzje mają mocne podstawy prawne. Daniel zachęcał również do korzystania z możliwości odwołania się.

Kolejną omówioną kwestią było prawo do błędu - nowy przepis obowiązujący od 2020 roku. Polega na tym, że w przypadku popełnienia błędu, początkujący przedsiębiorca przez pierwsze 12 miesięcy funkcjonowania na rynku, nie poniesie konsekwencji, a otrzyma wezwanie do usunięcia błędu.

Nowością jest również mikrorachunek – rozwiązanie, które docelowo ułatwi życie podatnikom. Do niedawna spore zamieszanie wywoływały np. sytuacje zmiany siedziby, w których przedsiębiorcy wpłacali podatek do niewłaściwego urzędu skarbowego. Daniel sam miał w swoim urzędzie przedsiębiorcę, który złożył deklarację podatkową do jego urzędu skarbowego, zaś pieniądze wpłacił do innego, co spowodowało egzekucję administracyjną. Wdrożenie mikrorachunku sprawiło, że takie sytuacje nie będą się zdarzały.

Dowiedzieliśmy się również o wdrożeniu systemu witraż, który docelowo pomoże m.in. w sprawniejszym wydawaniu zaświadczeń o niezaleganiu. Stworzono również ogólnopolską infolinię, na której pracują doświadczeni urzędnicy, i telefonicznie można wyjaśnić sporo wątpliwości bez wychodzenia z domu.

Generalnie z ostatnio wprowadzonych zmian wyłania się zupełnie nowy obraz urzędu skarbowego, który zdecydowanie mniej wykonuje działań nastawionych na ściganie przestępców, a skupia się na codziennej obsłudze podatników. Funkcję ścigania przestępców przejęły urzędy celno-skarbowe, w których pracują pracownicy doświadczeni w ściganiu przestępstw gospodarczych.  

Ważnym przesłaniem naszego gościa było to, aby nie bać się rozmawiać z urzędem skarbowym. Urząd działa na podstawie przepisów prawa. Zawsze w sytuacjach trudnych, zamiast wpadać w panikę, warto poprosić o podstawę prawną danej decyzji, umówić się na rozmowę z przełożonym danego urzędnika, a nawet z naczelnikiem danego urzędu. Daniel jako naczelnik regularnie spotyka się z przedsiębiorcami, rozmawia z nimi i wyjaśnia podstawy podjętych decyzji.

Nasz gość zachęcał również do korzystania z różnych praw przysługujących przedsiębiorcy, m.in. z prawa do rat. Owszem, podatki można płacić w ratach, o ile uzasadnia to ważny interes przedsiębiorcy lub interes publiczny. Daniel nie toleruje jednak tych przedsiębiorców, którzy z rat próbują zrobić sposób na prowadzenie biznesu. 

Daniel odpowiedział na mnóstwo szczegółowych pytań. Na jedno tylko nie udało mu się dać nam satysfakcjonującej odpowiedzi – czy da się wyzerować swój obowiązek podatkowy. Tego niestety zrobić się nie da, a zasada: podatki są tak pewne jak śmierć pozostaje w mocy.

Dziękujemy Danielowi za niezwykle pouczającą i owocną dyskusję.

Relacja autorstwa Katarzyny Piłat

Ponieważ sytuacja spowodowana koronawirusem powoduje szereg utrudnień dla przedsiębiorców, Daniel już w komentarzu do powyższego podsumowania zwraca uwagę, że nawet nie czekając na wprowadzenie dodatkowych, nowych rozwiązań przedsiębiorcy mogą korzystać z obecnie istniejących w systemie odroczenia płatności, bądź rozłożenia jej na raty i zachęca do niezwlekania ze złożeniem wniosku, zwłaszcza, że nastawienie do zastosowania tych narzędzi jest pozytywne.

 

 


Other news

Nasza strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi. Szczegóły w polityce prywatności >>